Användningsfall för turistnäringen

Vår partner Sokigo tog fram en digital guide till Gammplatsen i Lycksele.

Vi såg den som en demo, men Gammplatsen använde den skarpt och ser framför allt att unga besökare stannade längre, än innan appen fanns tillgänglig.

Man ser  alltså den verkliga bilden av byggnaderna genom telefonen, och klickbara symboler på varje byggnad, som på bilden ovan. När man klickar på en symbol får man upp en text om byggnaden, och man kan dessutom välja att spela upp en speakertext. Både texten och speakertexten finns på svenska, engelska, tyska eller arabiska.

Johanna i parken

Våra sommarjobbare Gustaf Wennerström och Viktor Åhlund tog fram en app där man kan chatta med turistattraktioner. Appen guidade användaren genom sevärdheter i Skellefteå, exempelvis Johanna i Parken. Man interagerar med appen genom meddelanden och objektet i fråga berättar sin historia och dylikt på ett lätt och humoristiskt sätt, till skillnad från en klassisk infoskylt.

Appen använder sig av en djuplärande chatbot som går att träna individuellt till varje objekt. Appen är gjord för att kunna skalas upp och användas i olika städer. Vi hade diskussioner med Visit Skellefteå om hur appen kunde appliceras och skalas upp.

Gustaf och Viktor tog även senare fram en variant för SM-veckan i Skellefteå där man chattade med draken Katla.

Dela på

Fler inlägg